سوپاپ سدیم موتور

یکی از قطعاتی که با حرارت زیاد در موتور تماس مستقیم دارد سوپاپ است. این  حرارت که گاهی به ۱۳۰۰ درجه فارنهایت میرسد میتواند در عمل کرد سوپاپ و عمر مفید آن تاثیر گذار باشد. به خصوص سوپاپ دود که تماس بیشتری با حرارت دارد.
در حالت عادی بر اساس قوانین ترمودینامیک میتوان نتیجه گرفت که جایی که سطح تماس بیشتری با آتش دارد خنک تر میماند و جایی که تماس کمتری دارد گرم تر با این تفسیر میشود نتیجه گرفت که گرم ترین ناحیه سوپاپ همان قسمت مرکزی است (همان جایی که ساق سوپاپ به تاج سوپاپ متصل میشود).
حال برای خنک کردن این قسمت چه تبدیری میتوان اندیشید ؟

سوپاپ های سدیمی !

به این گونه که قسمت داخلی سوپاپ را (تو خالی ) ساخته و داخلش را با نمک های فلزی مانند سدیم که دمای ذوب پایینی دارند پر میکنند و با اصطلاح این نوع سوپاپ ها را سدیمی مینامند
سدیم در دمای ۹۷ درجه سیلیسوس به حالت مذاب در آمده و در اثر حرکت خطی رفت و برگشتی سوپاپ (و داشتن اینرسی سدیم مذاب شده) ماده سیال در داخل خود سوپاپ به بالا و پایین پریده و باعث انتقال گرمای سر سوپاپ به ساق سوپاپ میشود و به این ترتیب حرارت سوپاپ به سدیم مذاب و سپس به ساق سوپاپ و گاید سوپاپ و بعد به مجاری خنک کاری سرسیلندر راه پیدا میکند و عمر سوپاپ بیشتر میشود و این طرح بخصوص در موتور های تند گرد استفاده دارد که دور موتور تا حد بسیار زیادی بالامیرود و این بالا رفتن دور باعث کاهش یافتن فرصت خنک شدن در موتور و اجزا م گردد.

اهمیت خنک شدن سوپاپ ها

خنک شدن سوپاپ ها :

بطور کلی سوپاپ ها در معرض  حرارت ناشی از  عمل احتراق در سیلندر  می باشند  و در این  میان حرارت سوپاپ دود بیشتر از سوپاپ هواست زیرا سوپاپ هوا خودرو با  مخلوطی که  خنک است در  معرض تماس  بوده  و حرارت  خود  را بیشتر از  دست می دهد ولی  سوپاپ  دود در معرض حرارت ناشی از احتراق نیز بوده که حتی تا درجه سرخ شدن نیز می رسد سوپاپ ها در موقع  باز کردن مسیر حرارت خود را به سیت(نشیمنگاه) انتقال داده و سیت نیز حرارت خود را به بدنه ی موتور (که با اب در تماس است ) می دهد و بدین ترتیب عمل انتقال حرارت انجام شده و سبب خنک شدن سوپاپ ها می شود .

خنک شدن سوپاپ ها

ساق سوپاپ نیز حرارت خود را به گیت منتقل می کند .اگر به دلایلی سوپاپ به طورکامل در جای خود ننشیند ، در موقع احتراق  مقداری از  گاز از کنار  ساق سوپاپ عبور می کند که ضمن اینکه  نمی تواند حرارت خود را منتقل نماید به سرعت داغ شده و در اثر داغی بیش از اندازه خواص آلیاژی خود را از دست می دهد و به اصطلاح می سوزد. در موتورهای پر دور مانند موتورهای مسابقه ای برای خنک شدن سوپاپ ها  ، ساق آنها را تو خالی ساخته و با سدیم نیمه پر می کنند سدیم در حرارت حدود 100درجه سانتیگراد به حالت مذاب در می آید که در موقع حرکت سوپاپ ها سدیم به اطراف پاشیده شده و حرارت را از مرکز نعلبکی (سرقارچی شکل) سوپاپ گرفته و به اطراف ساق آن منتقل و از ساق توسط گیت به سیستم  خنک کننده  موتور منتقل می کند .دوام سوپاپ های سدیمی بهتر از سوپاپ های معمولی  است چون بهتر خنک می شوند.

برگشت به بالا