موتور Toyota 1UZ-FE
تویوتا 1UZ – fe یک موتور بنزین 4 لیتری داخلی است که از سال ۱۹۸۹ تا 2004 توسط شرکت تویوتا ساخته شدهاست .
موتور 1uz دارای ۸ سیلندر در آرایش v در زاویه بانکی ۹۰ ° بلوک سیلندر آلومینیومی با یک میللنگ پنج یاتاقان و دو سر آلومینیومی با دو دریچه camshafts ( DOHC ) و چهار سیلندر است . تا سال ۱۹۹۴ موتور تویوتا 1uz مجهز به سیستم تزریق سوخت چند پورت ( MFI ) بود و پس از سال ۱۹۹۴ از تزریق سوخت چند نقطهای متوالی ( SFI ) استفاده کرد . آخرین نسخههای موتور ( بعد از 1997 ) مجهز به سیستم VVTi ( زمانبندی متغیر سوپاپ ) برای camshafts ورودی بودند .تویوتا 1UZ – fe یک موتور بنزین 4 لیتری داخلی است که از سال ۱۹۸۹ تا 2004 توسط شرکت تویوتا ساخته شدهاست .
موتور 1uz دارای ۸ سیلندر در آرایش v در زاویه بانکی ۹۰ ° بلوک سیلندر آلومینیومی با یک میللنگ پنج یاتاقان و دو سر آلومینیومی با دو دریچه camshafts ( DOHC ) و چهار سیلندر است . تا سال ۱۹۹۴ موتور تویوتا 1uz مجهز به سیستم تزریق سوخت چند پورت ( MFI ) بود و پس از سال ۱۹۹۴ از تزریق سوخت چند نقطهای متوالی ( SFI ) استفاده کرد . آخرین نسخههای موتور ( بعد از 1997 ) مجهز به سیستم VVTi ( زمانبندی متغیر سوپاپ ) برای camshafts ورودی بودند .
ضربه سیلندر و پیستون به ترتیب ۸۷.۵ میلی متر ( 3.44 در ) و ۸۲.۵ میلی متر ( 3.25 در ) است . نسبت تراکم : ۱۰.۰ ( 1989 – 1994 ) , ۱۰.۴ : 1 ( 1994 – 1997 ) و ۱۰.۵ : 1 ( بعد از 1997 ) است .
موتور تویوتا 1uz-FE از ۲۵۹ p ( 191 kw ; ۲۵۶ hp ) در rpm ۵,۴۰۰ تا ۳۰۰ p ( 221 kw ; ۲۹۶ hp ) در rpm ۶,۰۰۰ حداکثر توان و از m ۳۳۳ m ( 34 kg ) در m .
موتور 1UZ دارای ۸ سیلندر در آرایش v در زاویه درجه است . بلوک سیلندر ساختهشده از آلیاژ آلومینیوم . سیلندرهای چدن آهنی درون بلوک سیلندر نصب میشوند . ترتیب اشتعال این موتور ۱ – ۱ – ۴ – ۳ – ۶ – ۶ – ۵ – ۵ – ۷ – ۷ – ۲ است . میللنگ توسط پنج یاتاقان داخل محل اتصال میللنگ پشتیبانی میشود که از آلیاژ مس و سرب ساخته میشوند . میللنگ با ۸ وزن برای تعادل ترکیب شدهاست .
پیستون از آلیاژ آلومینیوم مقاوم به دما بالا ساخته میشوند و برای جلوگیری از تداخل با دریچهها , افسردگی در سر پیستون ایجاد میشود . پایههای پیستون شناور هستند . هر پیستون با دو حلقه تراکم و تک روغن برازش میشود . حلقه فشاری بالایی از فولاد ساختهشده و حلقه دوم از چدن – آهن ساخته شدهاست , حلقه نفتی از ترکیبی از فولاد و فولاد ضد زنگ ساخته شدهاست .
استوانه mm ( 87.5 در ) و ضربه پیستون ۸۲.۵ mm ( 3.25 در ) است . نسبت فشردهسازی ۱۰.۵ : 10.5 , ۱۰.۴ : 1 یا ۱۰ : 1 است .
سرهای سیلندر از آلیاژ آلومینیوم با نوع جریان متقاطع و چیدمان اگزوز و با محفظه احتراق نوع pentroof ساخته شدهاند . شمعها در مرکز محفظه احتراق واقع شدهاند . موتور 1UZ دارای طراحی camshafts دو طرفه ( DOHC ) با چهار دریچه در هر استوانه ( در مجموع ۳۲ دریچه ) است. camshafts ورودی توسط کمربند زمانبندی هدایت میشوند و یک چرخدنده بر روی camshaft ورودی با یک چرخدنده بر روی camshaft اگزوز برای رانندگی آن کار میکند . از سال ۱۹۹۷ , موتور از سیستم VVTi ( متغیر زمانبندی شیر – هوشمند ) استفاده کرد .
اولین تولید موتور UZ – fe ۱ دارای زمان شیر متغیر نبود و مدتزمان مصرف آن ۲۲۴ ° و مدتزمان اگزوز آن ۲۲۹ ° بود . در سال ۱۹۹۴ زمانبندی شیر و بلند کردن شیر برای شیرهای ورودی تغییر کرد : همپوشانی سوپاپ به ۹ ° , مدتزمان دریافت به ۲۳۲ ° و مدتزمان اگزوز به ۲۲۹ ° افزایش یافت . از سال ۱ , موتور UZ – با سیستم VVT – i برازش داده شد . در نتیجه همپوشانی دریچه ورودی بین -11 تا -11 درجه , مدتزمان دریچههای ورودی ۲۳۰ ° و مدتزمان اگزوز ۲۲۹ ° بود .
Engine code | 1UZ-FE |
Layout | Four stroke, V8 |
Fuel type | Gasoline (petrol) |
Production | 1989-2004 |
Displacement | 4.0 L, 3,968 cc (242.1 cu in) |
Fuel system |
Before 1994: Multi-port fuel injection (MFI) After 1994: Sequential multi-point fuel injection (SFI) |
Power adder | None |
Power output | From 259 PS (191 kW; 256 HP) at 5,400 rpm to 300 PS (221 kW; 296 HP) at 6,000 rpm |
Torque output | From 333 N·m (34 kg·m, 245.4 ft·lb) at 4,000 rpm to 420 N·m (42.8 kg·m, 309.5 ft·lb) at 4,600 rpm |
Firing order | 1-8-4-3-6-5-7-2 |